stanzi-supertramp.reismee.nl

Headbangen, Gypsy jazz, en tijd voor Gluhwein

In een donker cafe wat lijkt op het huis van Shrek hangen Elsa en ik over onze dampende mokken Gluhwein. Met glimmende ogen schetsten we een masterplan uit voor een reis naar Zuid Afrika. We vliegen naar jo-burg, huren een 4-wheel-drive en rijden met een omweg naar het Krugerpark waar we een maand stage gaan lopen. In de weekenden kunnen we trips maken met onze auto naar Zuid Mozambique en Botswana. Na de stage reiden we de hele kaap af langs de zee naar Kaapstad. Hoe later het wordt, hoe wilder de ideeën, deels door de sfeer van mogelijkheden en deels door de 2e (of 3e..) mok kruidig en dampend geluk.

Jazz time! We renden over de straten, sprongen in de tram en stapten uit in Boeda. Daar doken we een kelder in met maffe rock muziek. Ik was natuurlijk al weer lekker aan het dansen. 80% mannen in motorjacks waren aan het headbangen en ik vond het hilarisch en fantastisch zoals altijd. Ik hou van deze rauwe 'on-maatschappij-achtige' plekken. Toen zeiden mijn vrienden: stans we zijn in de verkeerde bar. We liepen door naar een andere kroeg met vlammende gypsy jazz muziek. Een ongelofelijke energie hing in de ruimte. De jazz muzikanten waren in trance en liepen door de dansende mensen heen muziek te maken, zakten door hun knieën en bogen voor- en achter over, schokten met hun schouders. Meisjes in lange kleurige jurken en jongens in pak en soms een hoed dansten echte traditionele jazz. Het was één groot Alice in Wonderland avontuur. 10 minuten geleden stond ik nog te headbangen met een paar motormuizen en nu wordt ik nonchalant in het rond gedraaid door een gast die er uitziet alsof het jaar 1920 nooit voorbij is gegaan. Dit is waarom het leven hier fantastisch is. Boedapest is een volwassenen speeltuin. Nooit-gedacht-land voor gevorderden. Je weet nooit wat je zult beleven, maar als je beweegt kom je altijd ergens terecht. Boeda is gevuld met kleine barretjes die oprecht een complete muzikale- of culturele historie terug kunnen halen. We hebben zelfs een katten-cafe.

Mijn studie gaat fantastisch, iedere dag loop ik naar huis met andere ideeën over de wereld. Academisch onderwijs is heerlijk omdat je de diepte in gaat in discussies. We bespreken de artikelen die we lezen in een prachtige kasteel-achtige school van geel zandsteen. Af en toe kijk ik de kring rond en zie ik ons als voorwaardige filosofen.

Nog meer nieuws? Mijn spreekvaardig Nederlands gaat hard achteruit. Ik spreek op dit moment Engels 99% van de tijd. Als ik iemand bel uit Nederland geven mijn hersenen signalen van error af. Ik voel het vuurwerk van exploderende neuropaadjes gewoon kraken in mijn brein. Maars als dit de enige bijwerking is van een avontuurlijk leven in een nieuw land kan ik officiëel verklaren dat ik erg gelukkig ben.

Cheers.


Reacties

Reacties

Fred en Jacqueline

Lieverd, geweldig zoals je meeslepend je avonturen op papier kan zetten! We hebben genoten. In gedachten liepen we met je mee. Dikke kus die twee van de woonboot?

Monic / mamma

Wat een fantastisch verhaal Stans! Ik kan niet wachten om jou dinsdagochtend om 11 uur in mijn armen te sluiten! In mijn kleine koffer, vol met kleding die jij mist in Budapest is nog net genoeg plek voor een lippenstift, mijn nieuwe zeevaardersrokje en de flesjes 'Eet mij' en Drink mij'. Ik kan niet wachten om samen met opa, oma en jou- arm in arm- rond te dwalen in jouw Nooitgedachtlandvoorgevorderden. Veel liefs en kus!

Oma en Opa

We komen eraan!!!!!!! op naar de Boeda genoegens samen met jou en je moedertje.

Corrie

Weer prachtig geschreven Stans en zo dat ik het echt voor me ziet.Geniet lekker samen met je mams en Opa en Oma. Dag lieverd xxxxx

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!